dilluns, 22 de desembre del 2014

Què hem après?


Per concloure la realització del bloc, farem una reflexió final sobre els trets més significatius de l’observació dels peixos.

Cal destacar que aquest bloc ens ha servit per aprendre a mirar amb uns altres ulls; estem acostumades a observar, però mai ho fem amb atenció. Hem après a observar un ésser viu fixant-nos bé en els detalls i els canvis que es produeixen.

A través de la interacció i l’observació constant dels nostres peixos, ens hem anat plantejant preguntes i hipòtesis que ens han fet reflexionar i debatre amb el grup .
Durant aquest blog hi ha hagut una evolució entre la manera de preguntar-nos al principi i al final. En un inici ens fèiem preguntes que eren molt més superficials i que es basaven en simples curiositats, que intentàvem resoldre a partir d'una única recerca d'informació.

A mesura que hem anat avançant el semestre, hem anat adquirint coneixements que ens han ajudat a millorar la manera d'interrogar i de dialogar amb els diferents fenòmens que anàvem observant. Així mateix, ens hem adonat de la importància de saber formular-nos bones preguntes, entenent com a tals qüestions que siguin obertes, investigables, experimentals, i que ens permetin transferir el coneixement adquirit a altres realitats.

Saber molt, en aquest cas sobre els peixos, no ens serveix de gaire a l'hora d'entendre el món en què vivim i els diversos éssers que hi habiten, a no ser que aquest coneixement el fem transferible a altres éssers i realitats, tot comparant semblances i diferències. A mesura que hem anat avançant aquest bloc i hem anat adquirint coneixements de la matèria de didàctica de les ciències naturals i experimentals hem anat evolucionat pel que fa a les reflexions de les entrades del bloc. Han deixat de ser tan teòriques i han passat a ser de caire més reflexiu i hipotètic.

Hem après a conversar entre nosaltres i com hem pogut veure, l'aprenentatge que sorgeix a partir de la interacció amb els altres és molt més ric. Hem pres el rol d'alumnes i ens hem adonat que aprenent a través del diàleg amb la resta de companyes, tot debatent les diverses mirades vers una mateixa realitat, s'adquireix un aprenentatge molt més significatiu alhora que ajuda a obrir la pròpia mirada. Com a mestres hem de crear un context a l’aula per tal que es produeixi un aprenentatge significatiu. Hem de promoure que els alumnes tinguin un paper actiu dins l’aula i estiguin motivats i amb interès per aprendre.

Així mateix ens agradaria destacar que tenir un ésser viu a l’aula és important ja que permet que els alumnes en primera persona pugin observar, experimentar i dialogar amb aquest ésser i a través d’aquest aprendre moltes coses i coneixements transferibles. De manera que treballant els peixos, els alumnes puguin aprendre moltes coses sobre els animals.

També ens agradaria destacar que, aquest treball de l’observació d’un ésser viu ens ha fet adquirir responsabilitats  i coordinació amb els membres del grup. Ens havíem d’encarregar de netejar la peixera i donar de menjar als peixos, i per això els membres del grup havíem d’estar ben comunicats.

Finalment, ens agradaria destacar que, tot i que hem après tot el que hem explicat anteriorment, no hem assolit tots els objectius plantejats a l'inici del treball, ja que el camí ha estat difícil i complex. Ens hem plantejat molts dubtes sobre els peixos, però aquests dubtes eren més curiositats que no pas coneixements en els quals poguéssim aprofundir i transferir. Tot i que considerem que hi ha hagut una evolució des del principi, som conscients que encara ens queda molt per aprendre.

Així mateix, creiem que això ens ha passat perquè no estem acostumades a treballar seguint aquesta metodologia que considerem molt interessant, però difícil de dur-la a terme. Això ens portat a pensar en el nostre futur com a mestres, ja que creiem que seria bo conduir l’aprenentatge dels infants d’aquesta manera, tot i les dificultats que ens podem trobar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada